Followers

Search my Blog

SUASANA RAYA PUASA DAN KORBAN

Hai semua para2 blogger..rasanya dah lama tak up date status baru kat sini..Semuanya sihat tak,harap-harap sihat la kan..hari ini dah raya yg ke 3, banyak tak korban kat tempat korang..kat sini boleh tahan banyak jugak hehe...hari ini nak citer pasai apa ya,eemmhhhh apa kata kita citer pasai raya kali ni...

Raya korban dgn raya puasa rasanya suasananya tak sama kan..betoiii tak? Sbb...nak tau sbb dia, sbbnya kalau raya puasa suasananya sangat meriah  dan hapening sekali sambutannya..persiapan rumah pun wahhh super duper cantik kan..hehehe...kuih2 raya pun byk tak terkira tu tak termasuk duit raya lg..haaa duit raya utk raya puasa mesti kena siapkan kalau tak...tak best la kan hehehe..makanan pulak wahhh mcm2 ada, kiranya naik sakit perut jgk la mkn hehe..satu lagi kalau mkn ketupat heemmm mesti x ingat dunia punya kan...kalau ada ketupat dan lemang mesti la ada rendang dan serunding..sedappppp tu..

Haaaa kalau raya korban plk tak rasa sangat kemeriahan nak rayanya..sbb, persiapan pun ala kadar je..kuih pun rasa2nya x buat pa..kalau ada pun 2-3 jenis je kut...ketupat mesti ada la...selalunya raya korban ni byk benda makan yg simple2 je seperti laksa, bihun sup, nasi beriani, nasi tomato, lontong, soto dan mcm2 lagilah...mkn yg mcm tu selalunya di hari raya korban...sbb kalau raya korban ni byk kenduri yg nak kena pi..rata2 tempat mesti ada korban dan kalau ada korban mesti la ada kenduri hehehe..sedappppp... nak2 lagi rebus daging cicah air asam peerrrhhhh terangkat gitu hehehe...duit raya plk selalunya di hari raya korban x disediakan..tu pun ikut sesetengah org la kan..lain org lain ragamnya dan kalau yg berkemampuan dia sedialah duit raya...

Mungkin raya puasa kita rasa seronok nak raya sbb kita berpuasa selama sebulan dan kita x sabar menanti hari2 berakhirnya puasa utk merayakan hari yg gembira setelah sebulan kita menunaikan ibadah puasa dan tiba masanya kita merayakan raya puasa plk..tapi bagi raya korban kita x puasa dan kita boleh makan dan minum dan mungkin itu jgklah sbbnya kita x rasa apa2 dan tiba2 je dah nak raya plk...mungkin itulah perbezaannya suasana kedua2 perayaan ini...mungkin bdk2 rasa seronok tapi bg kita yg dah berumur xde rasanya lg...heemmm anda bagaimana plk, best ke x raya anda...

2 comments:

Mario said...

Hello and greetings from California. I am a first time visitor. What a great name for a blog. My World and my Life allows you to write about so many different things. And you live in such a fascinating culture that your readers can travel with you around the world. I visited your other blog and your coklat oat bijirit looks so delicious.
I write a blog about food with my musings on life and love. Please visit. Maybe follow. That would be awesome.

iJa MizA said...

Mario thanks for visiting my blog .. if you like the cookies I made you can try to do .. it was very tasty biscuits..ok, i will visited your blog and i hope we can share anything about cooking or anything..and i will follow u if i be there..thanks again for visited me here.. :)

Post a Comment